Poep spreekt duidelijke taal

late_night_with_cry_and_russ__poop_time_fan_art_by_aceblood1991-d6kcxpn

Poep. Het is er in vele geuren en kleuren. Maar het is nu niet bepaald een onderwerp waar we makkelijk met elkaar over praten. Er rust een behoorlijk taboe op, terwijl poep de normaalste zaak van de wereld is. Er valt juist heel veel over poep te vertellen. Wist je dat de kleur, geur en frequentie van je ontlasting heel veel vertellen over je gezondheid?

 

Toen men vroeger in de gezondheidszorg nog niet zulke uitgebreide diagnostische methoden had, waren artsen nog veel meer geïnteresseerd in poep. Dit was een van de belangrijkste aanknopingspunten die men had. Nu hebben we allemaal geavanceerde meetapparatuur en uitgebreide bloedonderzoeken, waardoor het ‘uit’ is om altijd navraag naar de ontlasting te doen. Poep is zelfs zó uit, dat de ouderwetse toiletpot met opvangplateau steeds vaker vervangen wordt door een variant waarbij alles direct met een plons in het water verdwijnt. En dat is jammer. Als je ziet wat er uit je lichaam komt, merk je eerder als er iets niet met je in orde is.

 

Ideale ontlasting

De ideale ontlasting heeft een donkerbruine kleur, niet veel geur en de vorm van een sigaar. Ook spoelt de ontlasting makkelijk weg, zonder bruine sporen achter te laten in de wc. Als het goed is, hoef je er niet op te persen en laat het bij jezelf ook geen sporen achter. Heb jij 2 tot 3 keer per dag zo’n ontlasting? Grote kans van niet. Ons huidige voedingspatroon maakt het onze darmen niet gemakkelijk, waardoor het zeer waarschijnlijk is dat jouw ontlasting op een of meer van bovenstaande punten afwijkt.

 

Kleur

Poep kan vele kleuren hebben. De kleur van de poep wordt bepaald door het gal dat vanuit de lever aan het begin van het darmkanaal wordt afgegeven. Gal bestaat onder andere uit afgebroken rode bloedcellen, die de bruine kleur aan de ontlasting geven. Als je poep wit is, betekent dit dat er geen gal is afgegeven in het darmkanaal. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld galstenen, die het galkanaal blokkeren. Poep kan echter ook zwart zijn. Dit is ook geen goed teken. Zwarte poep kan duiden op een onsteking hoog in het buikgebied (bijvoorbeeld de maag). Het bloed dat vrijkomt bij zo’n ontsteking kan dan zwart worden door het maagzuur dat erop inwerkt. IJzerpreparaten kunnen echter ook leiden tot zwarte ontlasting. Oranjige poep kan juist weer duiden op een aandoening aan de alvleesklier en gele poep zie je vooral als de ontlasting veel te snel de darmen passeert (zoals bij diarree).

 

Geur

De geur van de ontlasting (of van de winden) geven ook een goede indicatie of de spijsvertering goed verloopt of niet. Goede ontlasting stinkt niet. Het ruikt natuurlijk wel naar poep, maar het stínkt niet. Als je ontlasting stinkt naar rotte eieren, duidt dat erop dat er iets aan de hand is met de eiwitstofwisseling. Door rottingsprocessen komen zwavelgassen vrij en dát ruik je! Je ontlasting kan juist ook heel zurig ruiken. Dat geeft een indicatie dat je koolhydraatstofwisseling niet lekker loopt.

 

Samenstelling

Als je na het doorspoelen met een toiletborstel nog de bruine sporen in het toilet moet wegpoetsen, is dat een teken dat het vet niet goed wordt afgebroken. Poep hoort niet te plakken aan de pot. Poep hoort ook niet te blijven drijven. Als poep blijft drijven is er waarschijnlijk sprake van teveel gasvorming of is er nog teveel vet aanwezig in de ontlasting.

 

Frequentie

Je zou tenminste 1 maal per dag ontlasting moeten hebben, alhoewel 2 tot 3 maal per dag nog beter is. Ga je minder vaak, dan heb je last van verstopping. De ontlasting blijft dan te lang achter in de darmen, waardoor slechte bacteriën de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen. Dit kan vervolgens weer voor klachten zorgen. Verstopping bevordert ook nog eens de vorming van aambeien. Als je ontlasting uit meerdere keutels bestaat, is dat ook al een teken dat je verstopping hebt. Het is ook niet normaal als je een krant kunt lezen tijdens de toiletgang, want als alles soepel gaat ben je namelijk zó klaar!

 

Je kunt echter ook een te snelle stoelgang hebben. Je gaat misschien wel netjes 3 keer per dag naar de wc voor een grote boodschap, maar het eten van een paar uur geleden ligt alweer in de pot. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Je darmen hebben dan geen tijd gehad om de voedingsstoffen uit het eten op te nemen. De poep is in zo’n geval waarschijnlijk dun en er kunnen harde stukken tussen zitten. In dat geval kan er sprake zijn van veel aangekoekte poep in de darmen. Dit kan er soms wel jaren zitten! Doordat de darmwand bekleed is met het aankoeksel kan het passerende voedsel gewoon niet meer verteerd worden. Dit kan het gevolg zijn van jarenlang ongezond eten.

 

Ontslakken

Wist je dat jij misschien wel twee kilo oude poep in je darmen hebt zitten? Deze ‘slakken’ zitten aangekoekt aan je darmwand. Het gevolg kan zijn dat je lichaam constant honger blijft houden, doordat misschien wel tweederde van je voedsel niet opgenomen wordt. Het lang in de darm blijven van oude poep én het slecht opnemen van voedingsstoffen kan een scala aan klachten veroorzaken. Het is daarom voor iedereen een aanrader om geregeld te ontslakken.

 

Een bekende manier om te ontslakken is de colonhydrotherapie. Je spoelt dan met water je darmen uit, waardoor ook de aangekoekte resten loskomen. Als je dit te heftig vindt, kun je ook eens proberen om de dag te beginnen met extra vezels. Je zult echt verbaasd zijn over de hoeveelheid slakken die je in je darmen had. Als je je hiervan ontdaan hebt, houd je een ontzettend schoon gevoel in je buik over. Bovendien verbeter je hiermee meteen de opname van voedingsstoffen. Dit is echt het proberen waard.

 

Op weg naar de ideale ontlasting

Je kunt zelf redelijk eenvoudig je ontlasting – en dus je gezondheid – verbeteren. Gebruik bijvoorbeeld geen laxeermiddelen, want daar krijg je luie darmen van. Je darmen zullen vooral blij worden van extra vezels. Eet dus voldoende groenten en fruit. Om je darmen echter extra te ondersteunen, kun je extra vezels innemen. Gebruik dan de natuurlijke oplosbare vezels psyllium en inuline, welke in poedervorm bij de meeste drogisterijen en apotheken te koop is. Los 1-3 eetlepels op in een glas water en drink dit in één keer op. Neem er nog een extra glas water achteraan. De volgende dag zul je aangenaam verrast zijn over het resultaat.

 

Verder is het van belang om je eten goed te kauwen om je spijsvertering te helpen. Tijdens en na een antibioticumkuur kun je je darmen extra ondersteunen met probiotica, zodat je darmflora – en daarmee je weerstand – weer snel herstelt. Ook beweging bevordert de kwaliteit van je spijsvertering, omdat dit je darmen masseert. Negeer aandrang nooit en kijk naar wat je achterlaat. En… verwijder regelmatig de slakken uit je darmen. Je gezondheid begint namelijk bij de kwaliteit van je spijsvertering.

 

--- Vermenigvuldig inspiratie door te delen! ---

Ook interessant


Over Kirsten Winkelman

Kirsten is de oprichter van Sanova en zet zich sinds 2010 in om mensen te inspireren gezonder te gaan leven. Zij verbindt daarbij traditionele wijsheden met moderne wetenschap en bekijkt gezondheid door een evolutionaire bril. Haar idee is dat we een gezonde geest in een gezond lichaam krijgen als we dichter bij onze oorspronkelijke natuur gaan leven.