Happy feet – waar worden voeten blij van?

blotevoeten

Jullie waren ooit vrij, ontdekten de wereld, voelden de zon op jullie huid, genoten van de zachte strelingen van het gras, hadden de ruimte om te spelen, waren soepel en beweeglijk en boden steun en evenwicht. Maar nu; samengeperst, afgekneld, verwaarloosd en gehuld in het donker. Weggestopt om niet gezien te worden.

 

Het is een triest verhaal, maar zo vergaat het onze voeten in de moderne wereld. Een wereld waarin niet zij, maar vooral hun omhulsel belangrijk wordt gevonden. Als voet verleen je je status niet meer aan wie je bent en wat je functie is, maar aan het schoeisel waarin je verblijft.

 

We zijn allemaal opgegroeid met het idee (of beter gezegd: we zijn geïndoctrineerd met het idee) dat een schoen stevig moet zijn en de voet moet ondersteunen. Dr. Staheli, orthopeed in het kinderziekenhuis en medisch centrum in Seattle, is een andere mening toegedaan. Hij vindt dat een schoen – net als elk ander kledingstuk – comfort en bescherming moet bieden, maar geen correctieve functie moet hebben. De enige functie van een schoen is bescherming tegen kou of scherpe voorwerpen.

 

Dr. Staheli concludeert dat kinderen die voornamelijk op blote voeten lopen de gezondste en soepelste voeten hebben. Als je kijkt naar een land als China en je vergelijkt de voeten van mensen die blootsvoets lopen met die van mensen die schoenen dragen, dan zie je dat de niet-schoendragers sterkere, flexibelere voeten hebben en dat ze minder vervormingen en klachten hebben dan mensen die wel schoenen dragen (en dan hebben we het niet over de groep vrouwen, waarbij de voeten van kinds af aan al worden afgebonden).

 

Zodra onze kinderen leren lopen, krijgen ze hun eerste schoentjes. Die zijn meestal nog lekker breed en met een soepele zool. Maar zodra ze die eerste schoentjes gehad hebben, stappen ze over op schoenen met stevige zolen (die de afwikkeling van de voet belemmeren), met een ondersteuning van de holling van de voet en met een beetje pech met een versmalling van de voorkant, waardoor de tenen geen vrije ruimte meer hebben. Wat zijn eigenlijk de consequenties van zulke schoenen voor onze voeten?

 

De gevolgen van het dragen van modern schoeisel staan duidelijk beschreven in een artikel uit 1905. Daarin wordt met foto’s duidelijk gemaakt wat de oorspronkelijke vorm van onze voet is en wat de invloed van het dragen van schoeisel is. Op de afbeelding hieronder zie je links de voet van een volwassene uit Bagobo (gelegen in Congo), die nog nooit schoenen heeft gedragen en rechts de voet van een jongen uit Bagobo, die sinds een paar maanden schoenen draagt. Je ziet dat de tenen veel dichter op elkaar zijn gaan staan (de kleine teen kruipt al onder zijn buurman).

 

Gevolgen dragen schoenen

 

Bij een natuurijk ontwikkelde voet horen de tenen in lijn met de middenvoetsbeentjes te staan. De grote teen wijst daardoor richting het midden van de hiel (zie de lijn bij B in de afbeelding hierboven). Door het dragen van te krap schoeisel draait de grote teen naar binnen, waardoor deze niet meer mooi uitgelijnd staat met het bijbehorende middenvoetsbeentje.

 

Wat tevens opvalt bij de oorspronkelijke voetzool zijn de plooien. De huid van de zool is dik en taai, maar toch plooibaar. De lijnen ontwikkelen zich op plekken waar de voet gebogen wordt, net als bij onze handpalmen het geval is.

 

Op de afbeelding hieronder is te zien hoe de vorm van de voet zich aanpast aan het schoeisel dat wordt gedragen. Onderstaande is misschien best extreem, maar ik denk dat velen hun voeten hierin herkennen. Door het naar binnen buigen van de grote teen, wordt het gewricht bij de bal van de voet (aan de basis van de grote teen) naar buiten gedraaid. De kleinere tenen worden door gebrek aan ruimte onder de aangrenzende tenen gevouwen.

 

misvorming voet

 

Omdat onze voet heel flexibel is, kan hij op vele manieren worden gebogen. Wanneer een voet echter dag in, dag uit in dezelfde houding wordt gefixeerd, verliest het zijn flexibiliteit en blijft het permanent in die vorm staan. Stevige schoenen zorgen uiteindelijk voor een verminderde beweeglijkheid van de tenen, wreef en enkel. Omdat de voet op de verkeerde manier wordt belast, ontstaan er klachten (ingegroeide nagels, likdoorns, vermoeide en pijnlijke voeten, zwakke enkels).

 

Het is toch eigenlijk vreemd als je bedenkt wat we onze arme voeten aan doen om maar te voldoen aan het modebeeld. Klopt onze moderne opvatting dat je zo vroeg mogelijk moet beginnen met stevig schoeisel wel? Als je maar lang genoeg op stevige schoenen loopt, dan kun je op een gegeven moment inderdaad niet meer zonder!

 

pasvorm schoenenNu hoeven we echt niet meteen met z’n allen op blote voeten te gaan lopen, maar we zouden wel meer rekening
kunnen houden met onze trouwe onderdanen. Hieronder een aantal tips om je voeten flexibel te maken:

 

  • Doe zo vaak mogelijk je schoenen uit.
  • Als je dan toch schoenen aantrekt, kies dan voor een schoen met een soepele zool en met voldoende ruimte voor de voorvoet.
  • Ga op beide voeten staan en til je tenen op. Spreid ze en leg ze vervolgens een voor een weer neer.
  • Draai rondjes op je voeten, door je evenwicht te verplaatsen van de voorvoet, naar de linkerkant, naar de hiel, naar de rechterkant en vervolgens weer naar de voorvoet. Verplaats alleen je evenwicht, zonder je voeten van de grond te laten komen.
  • Leg een doek op de grond, voor je tenen en vouw deze helemaal op door een soort grijpbeweging te maken.
  • Probeer met je tenen een potlood, tak of touw op te pakken.
  • Doe eens mee met een blote voeten wandeling

 

Bronnen:

Artikel: Which Shoes Are Best For Children? Maybe None – Natalie Angier

Artikel: Conclusions Drawn From A Comparative Study Of The Feet Of Barefooted And Shoe-wearing Peoples – Phil. Hoffmann

--- Vermenigvuldig inspiratie door te delen! ---

Ook interessant


Over Kirsten Winkelman

Kirsten is de oprichter van Sanova en zet zich sinds 2010 in om mensen te inspireren gezonder te gaan leven. Zij verbindt daarbij traditionele wijsheden met moderne wetenschap en bekijkt gezondheid door een evolutionaire bril. Haar idee is dat we een gezonde geest in een gezond lichaam krijgen als we dichter bij onze oorspronkelijke natuur gaan leven.