Blauwe zones


Blue zones

Blue zones zijn échte hotspots voor een langer leven.

Er bestaat niet één recept voor een lang en gelukkig leven. Maar we hebben een goed beeld van de belangrijkste ingrediënten. Er zijn namelijk plekken op de wereld – de zogenaamde blauwe zones – waar mensen langer, gezonder en gelukkiger leven dan elders. De sleutel tot hun geheim ligt in het bestuderen van hun leefgewoonten en achterhalen welke factoren bijdragen tot hun hoge leeftijd.

 

En dat is dus precies wat Dan Buettner heeft gedaan. In opdracht van National Geographic ging hij naar de blauwe zones en bestudeerde daar met een team van onderzoekers de leefgewoonten van vele 100-jarigen. Het blijkt dat niet hun genen, maar factoren als voeding, beweging, sociale contacten, leefomgeving en mindset verantwoordelijk zijn voor hun ouderdom.

 

Weet je waar de term ” blauwe zone”  vandaan komt? Een team van wetenschappers heeft eens op een kaart de gebieden waar mensen significant langer leven met blauwe pen omcirkeld. That’s it! Geen diepere filosofische betekenis dus.

 

Ondanks dat de blauwe zones verspreid over de wereld liggen, zijn er meerdere overeenkomstige factoren ontdekt, die bijdragen aan een langer leven. Hieronder vind je de 9 krachtige leefgewoonten die Dan Buettner in zijn boek “Het geheim van langer leven” heeft beschreven.

 

1. Natuurlijk bewegen: ’s Werelds langst levende mensen gaan niet naar de sportschool, lopen geen marathons en doen geen krachttraining. Nee, ze leven in een omgeving die hen steeds op een natuurlijke manier aanzet tot beweging. Zo hebben ze een (moes)tuin, geen apparaten die het werk in en om het huis vergemakkelijken én elk uitstapje naar werk, vrienden of andere sociale gelegenheden gaat te voet.

 

2. Zingeving: De Okinawanen noemen het ikigai en de Nicoyanen noemen het plan de vida. In beide gevallen kan dit vertaald worden naar “de reden dat ik ’s ochtends opsta”. In alle blauwe zones hebben mensen – naast hun werk – iets om voor te leven. Onderzoek wijst uit dat als je jouw levensdoel kent, dit 7 extra levensjaren oplevert.

 

Meditatie

3. Gas terug nemen: Ook mensen uit de blauwe zones ervaren stress. Stress veroorzaakt chronische ontstekingen en de daarmee gepaard gaande ouderdomsziekten. Ze hebben echter gewoonten om de stress te verminderen: Okinawanen nemen bijvoorbeeld een paar momenten per dag om hun voorouders te herdenken. Adventisten bidden, Ikarianen doen een dutje en Sardiniërs hebben een happy hour.

 

4. 80% regelHara hachi bu is een 2500 jaar ouder Confuciaanse mantra die op Okinawa voor de maaltijd uitgesproken wordt. De spreuk moet je eraan herinneren om met eten te stoppen als je voor 80% vol zit. Het gat van 20% tussen geen honger hebben en je helemaal vol voelen, kan het verschil zijn tussen gewicht verliezen en in gewicht aankomen. Mensen in de blauwe zones eten hun kleinste maaltijd in de late middag of vroege avond en eten daarna niets meer.

 

5. Volop groenten: Groente is het belangrijkste onderdeel uit het voedingspatroon in de blauwe zones. Vlees wordt maar 1-2 keer per week gegeten en dan ook nog in een kleine portie.

 

6. Wine @ 5: Mensen in alle blauwe zones drinken regelmatig een matige hoeveelheid alcohol. Matige drinkers leven langer dan niet-drinkers. De truc is om 1-2 glaasjes per dag te drinken met vrienden en/of eten. En nee, je kunt niet de hele week opsparen om er op zaterdag ineens 14 te drinken!

 

7. Erbij horen: Bijna alle honderdjarigen horen bij een geloofsgemeenschap. Welk geloof dit is, maakt niet uit. Onderzoek laat zien dat het 4 keer per maand bijwonen van een op geloof gebaseerde dienst 4 tot 14 maanden zal toevoegen aan je levensverwachting.

 

8. Geliefden op de eerste plaats: Succesvolle honderdjarigen uit de blauwe zones zetten hun familie op de eerste plaats. Ze houden hun ouders en grootouders dichtbij of in huis, wat ook het risico op ziekte en vroegtijdige sterfte van hun kinderen verlaagt. Ze verbinden zich aan een levenspartner en ze investeren in hun kinderen met tijd en liefde, waardoor de kinderen op hun beurt de zorg voor hun ouders op zich nemen als de tijd aanbreekt.

 

9. Juiste mensen om je heen: De langstlevende mensen behoren tot een sociale gemeenschap die hun gezonde gewoonten ondersteunen. Okinawanen maken moais – een groep van vijf vrienden die zich voor het leven aan elkaar verbinden. Onderzoek laat zien dat roken, overgewicht, geluk en zelfs eenzaamheid besmettelijk is. Een sociaal netwerk waarin gezonde gewoonten normaal zijn, versterken daarentegen je eigen gezonde gewoonten.

 

Speur eens verder op mijn site en ontdek meer informatie, achtergronden, tips en inspiratie met betrekking tot deze levenslessen, zodat jij je eigen blue zone kunt creëren.